Actitud a la xarxa

10 abril, 2014

Voldria compartir l’entrevista que van fer a TV3 a l’amic i professor de la Facultat de Dret de la UAB, Josep Cañabate. Arrel del cas Snowden d’espionatge dels Estats Units, comenta els riscos que comporta la xarxa i l’actitud recomanable dels usuaris.
Cal ser conscient que a la xarxa els drets i llibertats dels ciutadans poden ser vulnerats fàcilment, i els aquests han de ser responsables de les seves dades. Tradicionalment la garantia davant una vulneració d’aquestes era recórrer als tribunals a posteriori, però això és poc efectiu, i per tant calen unes garanties a priori, és a dir una actitud proactiva d’autoprotecció.

Es recomana un anàlisi dels riscos que comporta posar la nostra intimitat, dades personals i comunicacions a la xarxa. En Josep posa un exemple molt gràfic, equiparant el correu electrònic a una targeta postal, on tothom pot llegir el que hi diu.

Molts/es estem d’acord que la xarxa hauria de ser neutral, però no és així i en certa forma som captius de les companyies i els estats que en tenen la “propietat”. En el cas Snowden tenim un exemple que la sobirania tecnològica ha passat per sobre de les sobiranies política i territorial.

També es fa un incís en el tema del “big data”, on els que tenen accés a aquests volums ingents d’informació poden creuar-la, rastrejant la nostra activitat a la xarxa, i no sols establir perfils de comportament sinó també arribar a saber-ho quasi tot d’una persona.

Per acabar en positiu, vull dir que els avantatges que ens aporta la xarxa són molt superiors, però això ha d’anar acompanyat amb una actitud conscient quan posem les nostres dades personals a la xarxa.

Hi aquí teniu el vídeo d’en Josep Cañabate:  Entrevista

Xavier Rubiralta Costa és consultor de l’assignatura Competències TIC de l’Àrea de Capacitació Digital i Responsable de projectes de seguretat de la informació a la Universitat Autònoma de Barcelona.