Competència Digital de la docència en línia

22 juny, 2016

Els reptes que planteja l’actual societat digital requereixen noves competències i habilitats, necessàries per moure’s en aquest entorn, on les TIC, en constant evolució i incorporades pràcticament a tota l’esfera social, estant donant llum a noves maneres de comunicar-se, informar-se, treballar i aprendre.

Així doncs, el seu ús, domini i coneixement esdevenen cap cop més imprescindibles, especialment en entorns laborals i acadèmics.

En aquest darrer context, la modalitat d’aprenentatge en línia (e-learning) es perfila com un escenari ideal per treballar i adquirir aquestes competències i preparar els estudiants d’acord a les actuals exigències de l’entorn, possibilitant el treball en xarxa, la col·laboració i un ús efectiu de la tecnologia gràcies al seu ús intensiu durant els processos d’ensenyament-aprenentatge.

Però què implica pels docents desenvolupar la seva tasca en entorns totalment en línia?

Principalment, una transformació de la seva praxi. Tal i com ho expressen Guitert i Romeu al capítol III de “El docente en línea. Aprender colaborando en la red”, i partint de les aportacions de diversos autors, les pròpies especificitats del mitjà demanden a aquests professionals posar en joc tota una sèrie d’habilitats i competències que altres modalitats com la presencial no requereixen del mateix grau de domini i utilització.

En aquest sentit, necessiten conèixer les potencialitats que ofereix la tecnologia  per tal de poder treure’n el màxim profit, i aplicar-la de manera efectiva als processos d’ensenyament-aprenentatge, tot desenvolupant noves estratègies en la seva pràctica docent, que afecten a diferents àmbits:

• comunicatiu: el docent en línia necessita conèixer i desenvolupar diverses estratègies de comunicació en entorns digitals, tenint en compte les seves característiques
  • tecnopedagògic: necessita disposar d’un domini i coneixement de les diverses eines digitals per saber aplicar-les a tot el  procés d’ensenyament-aprenentatge, de manera que el seu ús ajudi a facilitar i/o millorar aprenentatges, tot desenvolupant noves estratègies d’avaluació, i, alhora, fomentar el desenvolupament de la competència i actitud digital dels estudiants. Això també requereix de la seva implicació en el disseny de l’acció formativa i de les activitats que la conformen.
  • organitzatiu i de gestió: necessita saber planificar i organitzar l’acció formativa, fent una efectiva gestió del temps i de la informació
  • social: implica saber dinamitzar, orientar i motivar als estudiants de manera continuada en entorns en línia, així com dinamitzar equips de treball virtuals, tot fomentant la col·laboració

A tot això, cal sumar també l‘actualització permenent dels docents en línia, que requereixen saber utilitzar la xarxa per fer-ho en col·laboració amb altres docents.

Així doncs, la competència digital esdevé per aquests professionals un aspecte clau pel desenvolupament i millora de la seva tasca, alhora que la transforma, donant llum a nous rols i processos, tant pels estudiants, que passen a ser el centre com a subjectes actius, com pels docents, que deixen de ser els únics proveïdors de coneixement per passar a ser-ne uns gestors, orientadors, guies, facilitadors, motivadors i dinamitzadors, amb les habilitats i competències que això comporta.

Alhora, la necessitat d’entrenament i d’aprenentatge continuat, atenent a la naturalesa canviant de la tecnologia i de l’entorn actual, fa necessàries estratègies de col·laboració en xarxa, aprofitant els avantatges de les TIC, per tal d’estar actualitzat i seguir millorant les pròpies competències digitals i comunicatives. Això també implica fer-les visibles i aplicar-les de manera coherent, no només dins l’entorn virtual d’aprenentatge, sinó també a través de les diverses possibilitats que ofereix la xarxa, sabent-les utilitzar per la millora de la pròpia pràctica professional,  i podent funcionar com a referent i estímul pels mateixos estudiants.

Per saber-ne més, el llibre «El Docente en línia, aprender colaborando en la red» (Editorial UOC), es pot adquirir a través d‘aquest enllaç.