Horizon Report 2016 K-12

4 novembre, 2016

Recentment s’ha publicat el darrer informe Horizon 2016 K-12 Edition sobre les sis tendències, reptes i desenvolupaments tecnològics que es preveuen fins l’any 2020 al món educatiu de primària i secundària.

Tots ells apunten cap a transformacions que s’estan produint als sistemes educatius de diferents països, fruit de la ràpida evolució tecnològica i les noves demandes de l’entorn.

Pel que fa a les tendències educatives a curt termini agafa embranzida la programació com a competència digital, cada cop més integrada a diverses iniciatives curriculars,  així com el foment de la creativitat dels estudiants a través de la producció de coneixement en diferents formats.

Per la seva banda, l’anomenat Deeper learning es presenta com una de les tendències a l’alça a mitjà termini, juntament amb l’aprenentatge col·laboratiu, tant entre estudiants com entre docents, sobretot gràcies als avantatges actuals de la tecnologia com a facilitadora d’aquests processos.

En aquest sentit,  l’àmbit de Competències Digitals de la UOC ja fa més de 20 anys que aposta per aquest enfocament pedagògic, tot articulant les competències clau del S.XXI a través del treball en equip en un entorn virtual, dins l’assignatura CTIC (Competències TIC) als diferents graus on es desenvolupa.

A llarg termini es plantegen dues tendències crucials: per una banda, la necessitat de redissenyar els espais d’aprenentatge per donar resposta a estratègies pedagògiques més centrades en l’estudiant i, per altra, la necessitat de transformar el propi funcionament de les escoles, apuntant cap una concepció més oberta i flexible, d’acord a les necessitats de la societat actual.

L’informe es completa amb sis reptes de futur per les escoles i sis desenvolupaments tecnològics que estan impactant en els models educatius, i que ho seguiran fent en els propers 5 anys, com l’aprenentatge en línia, la realitat virtual, la intel·ligència artificial o els wearables.

En aquesta edició hi han participat 59 experts del món educatiu i tecnològic de 18 països diferents.

Podeu consultar l’informe complert des d’aquest enllaç