Els nadius digitals són competents digitals?

14 novembre, 2016

Recentment la EDCL Foundation ha publicat un article on s’explica que ser nadiu digital no significa disposar de les competències digitals necessàries que demanda l’actual societat digital.

L’estudi recull diferents investigacions que demostren que el fet d’estar exposat a la tecnologia i utilitzar-la de manera habitual no implica fer-ho de manera efectiva i crítica, pel que fa a qüestions com la seguretat o usos més avançats de la tecnologia.

CC-BY-SA by Susy Guerrero

En aquest sentit, caldria diferenciar el que són els usos més habituals o quotidians, i el que són les habilitats i capacitats digitals als actuals entorns laborals i de participació, essent aquí on es on demostren més mancances.

Tanmateix, és important assenyalar la manca de consciència d’aquesta generació per detectar les seves pròpies esquerdes i necessitats digitals en quan a capacitats i competències, sobreestimant els seus coneixements, on, segons un estudi realitzat a Àustria al 2014, aquest problema afecta especialment als més joves, de 15 a 29 anys.

Tal com explica Dr. Dan Russell, investigador sènior de Google, el fet de donar per suposat que aquestes generacions ja estaven preparades per utilitzar de manera eficaç la tecnologia sense que hi haguessin proves que ho demostressin, va fer que moltes universitats caiguessin en l’error de deixar d’oferir cursos de capacitació digital pels seus estudiants

Una de les conclusions amb les que es conclou l’informe és el deure d’’incloure programes de capacitació digital, tant en l’àmbit d’educació formal com no formal i informal, tenint en compte el dret de tota la ciutadania d’adquirir-les i desenvolupar-les, incloent les generacions més joves. Podeu accedir a l’article complert des d’aquest enllaç

L’estudi presentat coincideix, en les seves conclusions, amb una recerca duta a terme des de l’Àmbit de Competències Digitals que es va dur a terme entre els anys 2010 i 2013 amb la col·laboració d’en Mark Bullen del British Columbia Institute of Technology (Canadà).

El seu objectiu era desmitificar el concepte de nadiu digital demostrant una manca de diferències significatives respecte els anomenats immigrants digitals respecte l’ús de la tecnologia en activitats acadèmiques i professionals.

Els resultats d’aquesta recerca poden ser consultats en el següent enllaç